Кметът на община „Марица“ Димитър Иванов присъства на официалната церемония по обявяване на старта на проекта за бъдещия завод за електрически велосипеди в Индустриална зона „Марица“, част от Тракия икономическа зона/ТИЗ/. Гост на събитието бе и министърът на иновациите и растежа Даниел Лорер.
Заводът ще бъде изграден на площ от 200 дка, а инвестицията е на новоучреденото българо-австрийско дружество „Пиерер § Макском Мобилити“ ООД, в което влизат пловдивският производител на велосипеди „Макском“ ЕООД и австрийският производител на мотоциклети Пиерер Мобилити Груп.
Новият завод ще е част от иновативния, не само за България, но и за Европейския съюз, проект на ТИЗ – въглеродно-неутрални индустриални паркове.
Даниел Лорер призова кметовете да създадат безопасни велоалеи за все по-големия брой български велосипедисти.
„Възползвам се от възможността да похваля цялата българска индустрия – всъщност България произвежда и изнася велосипеди за близо 400 млн. евро. Смятам, че тази индустрия трябва да се разраства. Нека да отправя един апел към всички кметове на български градове – вече в лично качество като велосипедист, но и като министър: Моля Ви създайте читави велоалеи, така че да дадем възможност на хората безопасно да карат велосипедите, произведени у нас, а не само да ги изнасяме“, призова министърът.
Той допълни, че навсякъде, където е възможно в София, се придвижва с колело.
Даниел Лорер приветства началото на тази голяма инвестиция и отбеляза, че това е бъдещето на зеленото придвижване в Европа.
„За нас като политици, това е признание и предизвикателство. Признание, че извървяваме първата стъпка от пътя, който започнахме през лятото с промяната,– случват се проекти, за които вече разказахме и те започват да придобиват своя физически облик. С тази нова инвестиция нека да помечтаем заедно да станем производител №1 на велосипеди в Европа. Ако има нещо, което ни спира по този път, новата администрация в България, в лицето на Министерството на иновациите и растежа е тук, за да го направи възможно“, допълни министър Лорер.
Coбcтвeниĸът нa „Maĸcĸoм“ ЕООД Maĸcим Mитĸoв подчерта, чe се стартира с производство на 200 000 е-велосипеда годишно, но цeлтa е продукцията да бъде удвоена и броят им да стигне 400 000 за година.
В неформален разговор Димитър Иванов благодари на министър Лорер за отпуснатите 1 500 000 лева за отчуждителните процедури за реконструкцията и разширяването на Голямоконарско шосе и го запозна с подробности от проекта.
„Проектът е факт от няколко години насам, но в него не бе заложено строителството на велоалеи. По мое настояване, както и на бизнеса в Индустриална зона „Марица“ , бяха проектирани и алеи за велосипедисти. Така с изграждането на завода и разширяването и реконструкцията на Голямоконарско шосе, ще бъде дадена възможност на служителите на предприятието, да се придвижват с велосипеди по велоалеята, която ще е близо 7 километра“, обясни кметът на община „Марица“ на министъра на иновациите и растежа.
Новият завод за електрически велосипеди ще е разположен на 200 дка в Индустриална зона „Марица“, част от ТИЗ. Производствената база ще е на площ от 60 000 кв. м. Предприятието ще осигури над 1000 нови работни места за Пловдив и региона. Очаква се инвестицията да е между 60 млн. лв. и 80 млн. лв. Австрийската и българската компания притежават по 50% дял в съвместното предприятие. Заводът ще бъде построен до края на 2023 г., а производството ще стартира през първото тримесечие на 2024 г. Предприятието ще е част от иновативния, не само за България, но и за Европейския съюз проект на „Тракия икономическа зона“ – въглеродно-неутрални индустриални паркове.
На събитието присъстваха и кметът на Пловдив Здравко Димитров, председателят на Управителния съвет на „Пиерер Мобилити Груп“ Щефан Пиерер, прокуристът на новото дружество от страна на „Макском“ ЕООД и търговски директор на пловдивската компания Николай Виденов.
Австрийската Pierer Mobility Group е специализирана в производството на мотоциклети, а най-известните ѝ марки са KTM, HUSQVARNA Motorcycles и GASGAS. Произвежда и електрически велосипеди под марките HUSQVARNA E-Bicycles, R Raymon и GASGAS E-Bicycles, като целта ѝ е да се превърне в основен международен играч в търговията с електрическите колела. През 2020 г. компанията съобщи за рекордни приходи от продажби – 1,5 млрд. евро и продадени 326 000 мотоциклета и електрически велосипеда. Pierer Mobility Group е публична и акциите ù са листнати на водещите европейски фондови пазари.
„Maĸcĸoм“ ЕООД e ocнoвaно пpeз 1996 г. и e сред нaй-гoлeмитe пpoизвoдитeли нa вeлocипeди в Eвpoпa с производствен капацитет от 400 000 конвенционални колела годишно. Πpeз 2001 г. започва изнoc нa вeлocипeди, coбcтвeнo пpoизвoдcтвo, зa cтpaнитe oт EC, като в момента около 95% от продукцията ce peaлизиpa нa европейските пaзapи.
Инвecтицията щe пocтaви пловдивската компания нa чeлнa пoзиция в нишaтa зa пpoизвoдcтвo нa eлeĸтpичecĸи вeлocипeди в EC. България е един от водещите производители на конвенционални велосипеди в ЕС през 2020 г., като основните производствени мощности са ситуирани около Пловдив.